Vanliga frågor

 

Hur funkar det här med MyNumbers egentligen?

Enkelt, du skapar ett konto och skapar en koppling mellan MyNumbers och ditt bokföringsprogram. Därefter har du alltid tillgång till nyckeltal och beslutsunderlag, var du än befinner dig. Glöm inte att hämta appen. För iPhone hittar du den här och för Android här.

 

Kostar MyNumbers mig något?

Nej, gratisversionen av MyNumbers är just gratis. Du behöver därför inte ange några betalkortsdetaljer när du skapar ett konto eller hämtar appen.  

Beroende på vad du har för bokföringsprogram så kan de ta ut en mindre avgift för att göra integrationer med andra tjänster. Information om detta framgår oftast på deras respektive hemsida.

 

Vem ser mitt företags data?

Ditt företag är kopplat till ditt personliga konto som du själv väljer lösenord till. Du kan därefter bjuda in dina kollegor som användare om du vill. Alla användarkonton är personliga. All data är krypterad och skyddad enligt konstens alla regler. 

MyNumbers delar aldrig ett individuellt företags information utan tillåtelse. Om du vill använda någon av våra samarbetspartners tjänster, till exempel Inkassogram, kommer vi behöva dela data med dem för att du ska kunna nyttja deras tjänst. Det sker enbart om du väljer att använda dem. 

MyNumbers kan komma att använda anonymiserad och aggregerad data för statistikändamål, men då i ett format där det enskilda företaget aldrig kan identifieras. 

 

Finns det en app?

Självklart! Poängen med MyNumbers är att du alltid ska ha tillgång till dina nyckeltal, även när du är på språng. Du hittar appen för iPhone här och för Android här.

 

Jag har en redovisningsbyrå. Kan jag använda MyNumbers för mina kunder?

Absolut, MyNumbers är ett perfekt komplement som underlättar förståelsen av siffror för dina kunder. Skapa helst ett konto med hjälp av din kunds email istället för din egen. Inom kort kommer vi kunna erbjuda utökat stöd för redovisningsbyråer.

 

Är MyNumbers kopplat till mitt bankkonto?

Nej, MyNumbers har ingen koppling till bankkonton. MyNumbers paketerar enbart den information som finns i ditt vanliga bokföringsprogram.

 

Måste jag koppla ett företag för att använda MyNumbers?

Om du vill kunna se dina egna företagssiffror måste du skapa en koppling mellan ditt företags bokföring och MyNumbers. Om du vill titta på demoföretaget så går det bra att bara skapa ett konto. 

 

Hur kopplar jag mitt företag till MyNumbers?

Logga in eller skapa ett konto med ett säkert lösenord. Därefter skapar du en koppling via ditt bokföringsprogram. Med de flesta program kopplar du upp dig mot MyNumbers genom att skriva in en API-nyckel. 

 

Du kommer åt vyn för att lägga till ett nytt företag genom att klicka på ”Demoföretag AB” överst på sidan.

 

Om du använder Visma eEkonomi behöver du bara klicka på knappen ”Koppla” i dialogrutan och logga in med din Visma login och lösenord. När du är inne klickar du på knappen ”Allow” för att tillåta MyNumbers till att ta del av din data. 

 

Om du använder Fortnox behöver du logga in på ditt Fortnoxkonto och  lägga till en integration om du inte redan har det. Därefter går du till fliken ”integrationer” och väljer ”MyNumbers”. Därefter ska du få upp en API-kod som du kopierar och klistrar in i MyNumbers dialogruta.

 

Du kan alltid använda dig av SIE4-filer. Då laddar du ner din data från bokföringsprogrammet till en fil och drag-and-dropar filen till det fält som ligger längst ner till vänster i webbmenyn. 

 

Vilka bokföringsprogram funkar MyNumbers med?

MyNumbers är officiell integrationspartners med några av de största leverantörerna av bokföringsprogram, såsom Visma och Fortnox. Det går också att integrera mot MyNumbers genom import av filer med formatet SIE4. SIE4 är svensk standard för import/export av ekonomisk data och går att få ut från de allra flesta bokföringsprogram. 

 

Hur snabbt ser jag mina siffror? 

MyNumbers uppdateras mot ditt bokföringsprogram en gång per dygn, vanligen nattetid. Om du använder SIE4-fil ser du inehållet direkt efter att du laddat upp filen mot MyNumbers. 

 

Hur kan jag vara säker på att mina företagsuppgifter är skyddade?

Alla inloggningar till MyNumbers skyddas med den senaste tekniken för autentisering och lösenordsskydd. Om du lägger till användare till ditt företag verifieras de via epost. Du har alltid kontroll över vilka användare som ser ditt företags data. All information krypteras och hanteras via säker infrastruktur. MyNumbers använder sig uteslutande av marknadens senaste tekniker och ledande leverantörer. 

 

Var hittar jag kundservice?

Smidigast är att använda chat-funktionen. Klicka på pratbubblan längst ner i högra hörnet på skärmen så hjälper vi dig. 

 

Det är en del ekonomiska ord som jag inte vet vad de betyder.

Det finns en liten ekonomiskola för att hjälpa nya företagare med en del termer som kan vara krångliga. Den kommer att uppdateras kontinuerligt när MyNumbers lägger till nya funktioner.

 

Hur funkar det att skicka betalningspåminnelse och inkasso?

I MyNumbers hittar du en lista på de fakturor som dina kunder av någon anledning inte har betalat innan förfallodatum. Om du vill agera direkt kan du välja att använda Inkassogram. De är vår partner som erbjuder en gratis, komplett och schysst påminnelse- och kravhantering, direkt inne i MyNumbers. Klicka på Inkassogram-ikonen och följ instruktionerna som dyker upp.

 

Hur skaffar jag ett konto?

Det kan du göra här.